Jak właściwie wyregulować instalację gazową w samochodzie?

Jak właściwie wyregulować instalację gazową w samochodzie?

Instalacja gazowa w samochodach jest wstawiana głównie ze względów ekonomicznych. Od razu po montażu nie będzie ona działać idealnie, dlatego producenci dają możliwość jej wyregulowania. W ten sposób można zmniejszyć zużycie gazu i ryzyko występowania awarii.

 

 
 

Współczesne instalacje gazowe

Instalacje gazowe montowane w samochodach są różne, jednak obecnie najczęściej można spotkać instalacje oparte na systemie sekwencyjnego wtrysku gazu. W porównaniu do starszych generacji mają one elementy składowe instalacji sekwencyjnej, czyli przede wszystkim reduktor i listwę wtryskową. Charakteryzują się dużo większymi możliwościami regulacji i zmiany ustawień po montażu. Wyeliminowano w nich różnice w dynamice i mocy silnika zasilanego gazem i zasilanego benzyną. Wtryskiwacz gazu działa podobnie do wtryskiwacza benzyny. Komputer gazowy za pomocą informacji z komputera benzynowego dopasowuje dawkę gazu, oblicza czas otwarcia wtryskiwacza i czas wtrysku dla każdego cylindra. Odpowiednie dawkowanie gazu do cylindrów zależne jest od kalibracji w oprogramowaniu, ale także od doboru dysz do wtryskiwaczy.

Instalacje gazowe działające w systemie sekwencyjnego wtrysku mogą współpracować z systemem OBD (on board diagnostic), który daje możliwość dostępu do danych dotyczących stanu poszczególnych układów pojazdu.

Regulacja krok po kroku

Regulację rozpoczyna się od ustawienia sterownika. Układ sterujący podłącza się do komputera diagnostycznego i łączy go za pomocą odpowiedniego oprogramowania. W ten sposób można kontrolować parametry pracy silnika i instalacji gazowej, a także znaleźć błędy w jej funkcjonowaniu. Powstałe problemy należy od razu usnąć. Kalibracja odbywa się poprzez wprowadzenie danych technicznych silnika i parametrów pracy instalacji, przy której załącza się gaz. W pierwszej fazie zwanej autokalibracją wstukuje się wstępne ustawienia sterownika. Silnik powinien działać na niskich obrotach. Nie można jednak na tym poprzestać, ponieważ dopiero na wyższych obrotach da się dostroić układ tak, żeby działał prawidłowo. Kalibrację gazu należy dokonywać na podstawie jazdy testowej, która pozwala dostosować linie mnożnika, czyli stosunku dawek gazu do czasu wtrysku. Poprawne ustawienia sprawią, że czas wtrysku nie będzie zmieniać się po przełączeniu na gaz.

Po kalibracji tworzy się mapy odpowiednio dla benzyny i gazu, które powinny się porywać w całym zakresie. Przy regulacji trzeba także zwracać uwagę na elektronikę, reduktor oraz sondę lambda. Reduktor musi utrzymywać stałe ciśnienie podczas gwałtownego przyspieszania. Wartość poniżej 0,2 bar to oznaka przyszłych problemów z obsługą instalacji, więc być może trzeba będzie go wymienić. Natomiast sonda lambda przy gwałtownym przyspieszeniu musi wykazywać bogatą mieszankę.